Annons
Hem Forum

Vi har 95 besökare online
Annons
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Hur mkt lägger ni ner på akvarellmålning?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Hur mkt lägger ni ner på akvarellmålning?

Hur mkt lägger ni ner på akvarellmålning? 42 år, 4 månader sedan #112

Jag har just börjat måla igen efter att inte målat något på flera år.. Den här gången har jag bestämt mig för att satsa på bra utrustning såsom nya penslar, bra papper och färger, men märker att det kostar ganska mkt..

Jag är bara nyfiken på hur mkt ni lägger ner på erat intresse ekonomiskt? Hur ofta målar ni, varje dag, någon gång i veckan, månad??

Hälsn.
lalle
  • lalle
  • Fresh Boarder
  • null
Senast redigerad: 2 år, 8 månader sedan av Morticia.

Re: Hur mkt lägger ni ner på akvarellmålning? 42 år, 4 månader sedan #113

Hej Lalle

Det är rätt dyrt att skaffa bra akvarellutrustning. Jag vill lämna några bra tips för bra akvarellgrejor utan att bli ruinerad.

Papper
Här kan du inte snåla, utan bra papper kan man inte måla akvarell – så enkelt är det. Det enda som duger är dyrt. Du kan köpa Arches (bästa valet för nybörjare tycker jag), Saunders eller Whatman. Det finns naturligtvis andra bra papper, men dessa är vanligt förekommande i Sverige och lätta att komma över. Ett bra papper kostar mellan 50 till 80 kr per ark.

Färger
Du behöver inte köpa dyra engelska färger. Prova Lukas, Schmincke eller St:Petersburg. Av dessa är St:Petersburg utan tvekan de mest prisvärda. Undvik helst sk. studiefärger.

Penslar
Strunta i Mårdhårspenslarna.
De är dyra och ömtåliga. Satsa på en bra pensel av t.ex. ekorre. Storlek ca 14 kan vara ett bra val. Fransk akvarellpensel kallas en typ av pensel av ekorre i oftast obehandlat träskaft bunden med gåspenna, det är ett bra val för en allroundpensel. Behöver du mindre eller större kan du komplettera senare.

Ett förslag med ungefärligt pris:5 hela ark Arches: 300– 350 kr
En låda St:Petersburg: 350 kr
En bra fransk akvarellpensel: 150 kr

Det är allt, mer behöver du inte. Snåla aldrig på papperet, färger och penslar kan välja bra eller mindre bra, det går att måla akvarell i alla fall. Men med ett dåligt papper går det inte att måla akvarell!
  • erik
  • Administrator
  • null
Erik Lundgren
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

Re: Hur mkt lägger ni ner på akvarellmålning? 42 år, 4 månader sedan #115

Ok, tack för tipsen!

Jag ska definitivt kolla in StPetersburg-färgerna.

Jag har faktiskt redan siktat in mig på Arches 300gr ark.

Hur ofta målar du Erik och lägger ner pengar på materiel varje månad?

Hälsn
lalle
  • lalle
  • Fresh Boarder
  • null

Re: Hur mkt lägger ni ner på akvarellmålning? 42 år, 4 månader sedan #116

lalle skrev:
Hur ofta målar du Erik och lägger ner pengar på materiel varje månad? Hälsn lalle

Oj, det vet jag inte. Vissa månader är det tusenlappar andra månader bara några tior. Det varierar med vad som är på gång för tillfället, utställningar mm. Jag har ju alltid ett bra lager av färger och papperhemma så några impulsköp blir det inte.
När man har hållit på ett tag så skaffar man sig favoriter och slipper köpa grejor bara för att testa dem, man vet ju vilka färger och papper som behövs.
  • erik
  • Administrator
  • null
Erik Lundgren
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen
  • Sida:
  • 1
Moderatorer: erik, Morticia
Dags att skapa sida: 0.67 sekunder

Translate

Nytt på akvarell.se

Ny sökfunktion
10 August 2011
Nu finns en ny funktion för att sökning i akvarell.se. Den gamla sökfunktionen gav resultat för...
More in:
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/eriks/public_html/akvarellse/components/com_kunena/router.php on line 150
Nyheter

Rekommendera sidan

By PLAVEB

Annonser

Annons

Kurser och utställningar