Annons
Hem Forum

Vi har 97 besökare online
Annons
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Montera rispapper
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Montera rispapper

Montera rispapper 2 år, 4 månader sedan #2015

Vet inte riktigt i vilket forum jag skall posta detta, men min fråga har delvis med papper att göra så då får den väl anses höra hemma här.

Jag började leka lite med kinsiskt måleri för jul. Så nu har jag hållit på i några veckor och rivit tusch och blandat i kinsiskt vitt och slaskat med rispapper. Jättekul!

Nu kommer nästa problem. Är det någon som kan tipsa om hur man monterar rispapper, eller var man kan hitta info om detta. Jag har kollat lite på You Tube och där finns lite tips om hur man gör torrmontering med silikon-adeshiv (tror jag det heter, osäker på stavningen). Det är ett papper som har någon typ av silikonbeläggning och med hjälp av detta så kan man värma fast rispapperet på syrafri kartong eller liknande med vanligt strykjärn. Det verkade väldigt enkelt och smidigt och kan tydligen användas för montering av foton och liknande också. Jag har dock inte hittat någon som säljer sånt här. Någon som hört talas om detta eller var man kan få tag på det?

Det nämndes också att den traditionella tekniken är att man våtmonterar med vanligt vetemjölslim. Men det skall tydligen vara ganska bökigt och det lär också vara stor risk att man förstör en målning när man gör detta plus att man bleker färgerna en aning. Någon som provat kanske?
  • sumpan
  • Fresh Boarder

Sv:Montera rispapper 2 år, 4 månader sedan #2016

Jag har provat rispapper som collage (kul!) och då använt vanligt trälim utspätt med vatten till lagom konsistens. Har också använt akrylmedium blandat med vatten för att montera collaget på akvarellpapper. Borde funka för ditt syfte tycker jag, beror kanske litet på vad du ska ha för underlag. Ett tips är att kolla med bokbinderi vad dom använder. I en av mina böcker rekommenderas PVA(polyvinyl acetat) lim och just akrylmedium ("Everything you ever wanted to know aboout watercolor", isbn9780823056491). (Vetemjölsklister skulle inte jag våga testa! Det blandade min mamma till mig en gång i tiden när jag klippte o klistrade. Inte så hållbart, spricker bl a.) Kolla också på www.wetcanvas.com under watercolors, där har jag hittat en hel del om "ricepaper" där några diskuterat "masapaper", en sorts rispapper. Har tyvärr ingen direktlänk, hittar jag den igen lägger jag in den här.
Hittade en länk till artikelarkivet www.wetcanvas.com/Community/Publisher/article_index.php (finns mycket intressant).
  • margita
  • Expert Boarder
Senast redigerad: 2 år, 4 månader sedan av margita.

Sv:Montera rispapper 2 år, 4 månader sedan #2017

Ok, det där med akrylmedium och vatten känns ju betydligt mera rätt än vetemjölslim. Det jag är lite rädd för dock med en sådan här våt montering är att det skall gå sönder. Rispapper blir ju som toappaper ungefär när det blir blött. Men jag ska göra ett litet test i kväll på nått som det inte gör nått om det går sönder.

Ska också kolla på www.wetcanvas.com

Tackar för tipset!

• sumpan
  • Fresh Boarder
  • Sida:
  • 1
Moderatorer: erik, Morticia
Dags att skapa sida: 0.47 sekunder

Translate

Nytt på akvarell.se

Ny sökfunktion
10 August 2011
Nu finns en ny funktion för att sökning i akvarell.se. Den gamla sökfunktionen gav resultat för...
More in:
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/eriks/public_html/akvarellse/components/com_kunena/router.php on line 150
Nyheter

Rekommendera sidan

By PLAVEB

Annonser

Annons

Kurser och utställningar