Såg att det verkar finnas visst intresserade av Daniel Smiths färger här. Jag har hittat ett mindre märke som heter M. Graham & Co som får kanonkritik på bl.a. Handprint:
http://www.handprint.com/HP/WCL/pigmt2.html. Verkar vara fullt jämförbara i kvalitet med Daniel Smith, om inte bättre. Är det någon som testat dom?
Även W&N får mycket bra test här, fullt jämförbara med DS, och det har övertygat mig om att jag ska sluta prova olika märken och använda de färger jag började med.
Jag har provat ett gäng olika märken och min personliga erfarenhet är att färger skiljer sig ganska lite mellan olika tillverkare beträffande målningsresultatet (någon som har andra erfarenheter). Papperet är det som sätter resultatet enligt min mening. Jag har t.o.m. använt amerikanska Prang bara på kul - åtta färger för 4.50 $, sexton för 7 $ - med väldigt bra resultat. Ljusäktheten lär väl vara rent usel, men målningsresultatet och känslan är helt ok. Och i skissboken är dom kanon, där kommer inget ljus in i alla fall så...
Jag har testat följande märken och inte upplevt några avgörande skillnader mer än priset. Ljusäktheten har jag inte testat, så jag slänger in en brasklapp där:
- Ferario (finns eller fanns att köpa i Sverige)
- Winsor & Newton
- Lefranc & Bourgeois
- White Nights (jag gillar dom inte alls)
- Prang (oslagbar pris/prestanda, omöjliga att få tag på i Sverige)
- Schmincke