Annons
Hem Forum

Vi har 81 besökare online
Annons
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

M. Graham & Co, någon som testat?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: M. Graham & Co, någon som testat?

M. Graham & Co, någon som testat? 2 år, 11 månader sedan #1778

Såg att det verkar finnas visst intresserade av Daniel Smiths färger här. Jag har hittat ett mindre märke som heter M. Graham & Co som får kanonkritik på bl.a. Handprint: http://www.handprint.com/HP/WCL/pigmt2.html. Verkar vara fullt jämförbara i kvalitet med Daniel Smith, om inte bättre. Är det någon som testat dom?

Även W&N får mycket bra test här, fullt jämförbara med DS, och det har övertygat mig om att jag ska sluta prova olika märken och använda de färger jag började med.

Jag har provat ett gäng olika märken och min personliga erfarenhet är att färger skiljer sig ganska lite mellan olika tillverkare beträffande målningsresultatet (någon som har andra erfarenheter). Papperet är det som sätter resultatet enligt min mening. Jag har t.o.m. använt amerikanska Prang bara på kul - åtta färger för 4.50 $, sexton för 7 $ - med väldigt bra resultat. Ljusäktheten lär väl vara rent usel, men målningsresultatet och känslan är helt ok. Och i skissboken är dom kanon, där kommer inget ljus in i alla fall så...

Jag har testat följande märken och inte upplevt några avgörande skillnader mer än priset. Ljusäktheten har jag inte testat, så jag slänger in en brasklapp där:

- Ferario (finns eller fanns att köpa i Sverige)
- Winsor & Newton
- Lefranc & Bourgeois
- White Nights (jag gillar dom inte alls)
- Prang (oslagbar pris/prestanda, omöjliga att få tag på i Sverige)
- Schmincke
  • sumpan
  • Fresh Boarder
Senast redigerad: 2 år, 8 månader sedan av Morticia.

Sv:M. Graham & Co, någon som testat? 2 år, 11 månader sedan #1780

Jag tycker också att det är papperet som avgörande för resultatet. Färgerna spelar mindre roll.

Mina favoriter på den svenska marknaden är utan tvekan Winsor &Newton och Rembrandt från Talens.

Jag har lite svårt för de tyska Schmincke och Lukas, de känns lite täckande och ”tjocka”. De bruna har ofta en för rosa färgton för mig, en bränd sienna från Lukas är lika kallröd i tonen som andras Engelskt rött.

Daniel Smiths färger tycker jag mycket om, det beror framförallt på deras utbud av pigment men även på kvaliteten. Jag har läst om M. Graham & Co men inte provat dem. Det får väl bli nästa importäventyr.
  • erik
  • Administrator
  • null
Erik Lundgren
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

Sv:M. Graham & Co, någon som testat? 2 år, 11 månader sedan #1781

Pappret är väldigt viktigt. Spelar ingen roll vad man har för färg om man målar på papper som man inte trivs med.

Lukas innehåller något vitt som gör flera av färgerna rätt svåra. Sen är deras jordfärger ofta blandningar av flera pigment. Dessutom skiljer de sig i nyans från de andra tillverkarna.
  • Morticia
  • Moderator
  • null
Senast redigerad: 2 år, 11 månader sedan av Morticia.

Sv:M. Graham & Co, någon som testat? 2 år, 11 månader sedan #1782

Ja, håller helt med om Schmincke, flera färger känns tjocka i koncistensen. Just att en färg drar åt rosa/rött och känns lite tjock/täckande kan vara ett tecken på att man tillsatt mycket sickativ för att inte torktiden skall bli helt åt skogen. Trots detta upplevde jag inte det som nått problem med Schminke. Fick ok resultat med dom färgerna.

Har en kollega som skall till USA i höst, jag får se om det går att ordna så han köper med sig lite M. Graham...skulle vara kul att testa. Fast jag borde koncentrera mig på att bli bättre på att teckna istället för att prova färger
  • sumpan
  • Fresh Boarder

Sv:M. Graham & Co, någon som testat? 2 år, 11 månader sedan #1783

Råkade snava över följande på handprint och det bekräftar ju det du säger om Lukas Morticia:

"Many of the paints are formulated as mixtures of three or four pigments, which generally reduces color purity and lightfastness......The pigments are milled to a uniform, bland texture, which is possible because the paints contain a very heavy load of brighteners and fillers, visible as a whitish opacity across all the colors..."
  • sumpan
  • Fresh Boarder

Sv:M. Graham & Co, någon som testat? 2 år, 11 månader sedan #1784

Sen har jag några favoriter just bland Lukas. Blandningarna Indigo, Paynes grey. Och sen deras Ivoryblack är rätt kul.
Jag köpte en 48 koppars Lukas låda 1995. Så jag har hunnit testa de. De var svårare förr. Men flera av de nya är fortfarande uppblandade... Men de är trevliga och mjuka att måla med. Och till skisser så fungerar de bra.

Schmincke har jag hunnit testa en del. Men fastnade aldrig riktigt.

Talens Rembrandt Ja gillar de. Kommer 4 koppar idag (hoppas jag) Deras 242 Aureoline PY40 är den minst dåliga. Och den vill jag ha till vissa saker. Dock inget som kommer att råka ut för solljus...

W&N Har många. Väldigt bra.

St Petersburgs White Night. Gillar deras jordfärger. Rena och lätta att måla med när man är muskelsvag.

Lefranc & Bourgeois Linel de fanns i början på 90-talet, Underbara och med få pigment.
Idag är det Lefranc & Bourgeois Fine och det är helt andra färger. Mer som studio. Inte kul alls.

MaimeriBlu bra färger. Beställde nyligen PO49 quinacridone gold 128 Golden Lake från England. Spännande färg.

Old Holland. Hittade Mangan blå där. Äkta P33.
Men många av deras färger är blandningar av minst 4 pigment = svåra, nästan omöjlig att blanda med bra resultat.
  • Morticia
  • Moderator
  • null
  • Sida:
  • 1
  • 2
Moderatorer: erik, Morticia
Dags att skapa sida: 0.39 sekunder

Translate

Nytt på akvarell.se

Ny sökfunktion
10 August 2011
Nu finns en ny funktion för att sökning i akvarell.se. Den gamla sökfunktionen gav resultat för...
More in:
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/eriks/public_html/akvarellse/components/com_kunena/router.php on line 150
Nyheter

Rekommendera sidan

By PLAVEB

Annonser

Annons

Kurser och utställningar